Print this Page

Fotogalerij – 1ste leerjaar B – VBS Kompas – Afdeling Centrum

Dansjes van de tweede en derde graad voor de Sint

De grote dag is aangebroken! Het is 1 december en de Sint komt naar onze school, samen met de hoofdpiet en hulppieten! Hopelijk krijgen we de hoofdpiet terug op de voet met onze dansjes! Alvast enkele sfeerbeelden van de dansjes van onze tweede en derde graad. Spijtig genoeg heb ik geen beelden van onze eigen leerlingen aangezien ik mee aan het dansen was en vergat aan iemand te vragen dat ze onze lieve leerlingen filmden, maar geloof me maar wanneer ik zeg dat ze UITSTEKEND gedanst hebben! De hoofdpiet veerde zelfs recht op ons dansje! Dankzij onze kindjes voelt de hoofdpiet zich weer zo fris als een hoentje!!! Nogmaals een dikke proficiat!

Fluo actie

Proficiat aan alle kinderen die (bijna) elke dag een fluo’tje aan trekken. Proficiat aan de ouders die elke dag eraan denken om hun kind het vestje mee te geven. Deze actie wil duidelijk maken hoe belangrijk het is om de kinderen zichtbaar te maken op en naast de weg. Zeker rond deze periode van het jaar is het essentieel om je kind op te laten vallen aangezien het ‘s morgens altijd zo donker is. Keano is de eerste die zijn stickerkaart volledig vol heeft. De stickers die hij nu krijgt, mag hij op de grote stickerkaart van de klas plakken. Zo maken we kans om met z’n alleen gratis naar Planckendael te mogen gaan!

L1B - fluo actie

Schoendoosactie

Wat ben ik trots op onze klas! Dankzij onze kinderen krijgen de arme kindjes heel veel geluk en plezante speeltjes opgestuurd. Dat laat maar weer eens zien wat voor een goede harten dat de kinderen en ouders van onze klas hebben! Onze Kerstman keurde onze actie alvast helemaal goed! Nogmaals bedankt aan iedereen die zich ingezet heeft voor deze mooie actie!

L1B - schoendoosactie

Verjaardag Siebe

Vandaag is onze Siebe verjaard! We vierden zijn verjaardag door een mooie foto te nemen samen met heel de klas en hem natuurlijk in het middelpunt van de aandacht. 😉

Versierde deur en klas voor Kerstmis

Na het bezoek van de Sint is het weer aftellen voor een andere speciale gebeurtenis, namelijk de verjaardag/geboorte van Jezus! Onze krans hangt nu al te pronken aan onze leuke deur met de gezichten van al de lieve kindjes van 1B! Ook Carlos maakt nog deel van onze klas uit. Zowel de kinderen als de meester zijn die lieve jongen niet vergeten!

Sint op bezoek

De Sint komt op bezoek! Hij vertelde iets over elke leerling want zoals we weten, heeft hij overal spiekpieten die hem alles komt vertellen over de leerlingen!

Lorens speelt viool voor de Sint

Wat heeft Lorens toch stalen zenuwen! Hij durfde voor de Sint, twee hulppieten, de hoofdpiet, vier meesters en juffen, twee papa’s en een veertigtal leerlingen het lied ‘Sinterklaas kapoentje’ te spelen! Niet alleen dat, hij speelde het opnieuw zodat wij allen uit volle borst mee konden zingen onder zijn begeleiding! Wat knap dat hij dat kon en aandurfde, zeg! Proficiat!!!

Grote tekeningen van de Sint

Wat een geluksvogels toch! De leerlingen van onze klas kregen elk een enorme tekening van de Sint! Deze mochten we inkleuren met wasco terwijl we luisterden naar onze leuke liedjes die we gingen zingen voor de lieve goede Sint.

De tekening van Faris

Faris heeft thuis een enorm knappe tekening gemaakt voor de Sint die hij graag wou laten zien aan de leerlingen van onze klas. Knap hoor!

L1B - tekening Faris

Voorbereiden op de komst van de Sint

Met de Sint in aantocht moesten we een paar trucjes in onze mouwen verstoppen. Zo leerden we dankzij de muzikaal aangelegde meester Johan enkele super leuke sintliedjes zingen! Het is misschien tof om deze thuis nogmaals te beluisteren samen met je zoon/dochter. Alle liedjes van de volgende site kwamen aan bod!

Klas versierd voor de Sint

Onze klas is klaar om de Sint te ontvangen! We kunnen haast niet meer wachten op zijn komst!!

L1B - klas versierd voor de Sint

Uitwisseling kleuters en eerste leerjaar: een collage maken

De kinderen werkten allemaal samen om mooie collages te maken. Dit deden ze door allerlei prenten uit te knippen en deze in een bepaalde vorm te plakken.

Het dinosaurusboek van Siebe

Siebe liet vandaag met trots zijn grote dinosaurusboek zien. Het boek bleek driedimensionaal te zijn. Op zijn favoriete pagina (zie foto) kwam precies een levensechte dinosaurus zijn bek laten zien! Niet alleen Siebe is een grote fan van dinosaurussen in de klas. Er waren nog heel wat jongens die er heel wat van afwisten. Keano kon zelfs enkele moeilijke soorten opsommen!

L1B - dinosaurusboek Siebe

Oefenen op het splitsen

Vandaag oefenden de kinderen van 1B op het splitsen. Aangezien ze thuis elke dag hard oefenen op de rekenhuisjes, werken ze in de klas hier ook hard aan. Per groepje krijgen ze hun materiaal. Het ene groepje leerde splitsen met de splitsflessen (Ze schudden met de fles. Enkele parels vallen aan de ene kant, de rest aan de andere kant. Splitsen maar!), het andere groepje dan weer met noten of blokjes en nog een ander groepje met het bordje en stekertjes. Meester Johan was erbij om te helpen waar nodig!

Wolkendoos

Toen we het woordje ‘doos’ leerden lezen, had de meester iets heel geks mee. In het verhaal dat we samen gelezen hadden, waren drie kindjes thuis aan het spelen. Ze vonden plots een wensdoos. Dankzij deze doos mochten ze drie wensen doen. Deze wensen kwamen dan uit! Uiteindelijk kwamen ze erachter dat de papa eigenlijk deze wensen deed uitkomen, maar dat vonden ze niet zo erg! Wij hebben nu ook een heel speciale doos. Aangezien het woord ‘wensdoos’ niet zo nieuw meer is, nu we het verhaal gelezen hebben, noemen we het onze ‘wolkendoos’ aangezien er vele wolken op staan. In deze doos steken allerlei papiertjes in. Op deze papiertjes staan tekeningen. De leerlingen mogen elk een kaartje uit de doos halen. Samen proberen ze te achterhalen wat de meester wenst voor elk kindje in de klas! Faris (nummer 2) en Aisha (nummer 3) hadden al het geluk om een papiertje uit de doos te mogen nemen aangezien zij de eerste nummers van de klas zijn. Wat wenst de meester nog allemaal voor de kindjes? Stukje voor stukje wordt het mysterie ontrafeld!

L1B - wolkendoos

Hoekenwerk

De leerlingen werken vaak in hoeken wanneer ze klaar zijn met een opdracht. Zo zitten ze zeker niet stil! Zo vinden we in ons klasje de schrijfhoek waar de leerlingen zelf eens meester/juf kunnen spelen door heel mooi de woorden die we al leren schrijven hebben, over te schrijven. In de leeshoek vinden we allerlei boekjes waar de leerlingen uit kunnen kiezen. Deze lezen ze dan in stilte in het hoekje. Vervolgens hebben we nog de rekenhoek waar de leerlingen rekenkundige opdrachten vervolledigen. Als afsluiter hebben we natuurlijk nog de taalhoek. Hier leren de kinderen ook lezen, maar niet a.d.h.v. een boek. Ze vinden hier allerlei spelletjes die het lezen bevorderen en waardoor ze op een speelse manier bezig zijn met taal. De spelletjes die ze in deze hoeken terugvinden, wisselen ook na een bepaalde periode. Sommige van deze spelletjes heeft de meester zelf gemaakt, anderen dateren nog van in de kindertijd van onze meester en nog anderen zijn zelf aangeschaft geweest of cadeautjes (van onder andere onze eigenste Sint)!

Toneel

Situatie:
De leerlingen moesten door middel van samenwerken zelf een plot bedenken dat kon worden samengebundeld tot een verhaal/prentenboek. Dit konden ze doen a.d.h.v. foto’s of tekeningen. We besloten om beide te doen met onze fantastische ideeën nadat we deze gefilterd en georganiseerd hadden om het in een verhaal te gieten. Dit is het resultaat!

Personages:
Ben als Jimmie Duppelsteen
Charlotte als Dokter Fons
Bleron als Bijtje
Caleb als Wolfje
Mohamed als Tractor Tom

Bedenkers van het plot:
Behind the scenes: Oumaima, Louisa, Ramzi, Rayan, Keano, Yasra, Maxine
Ben, Charlotte, Bleron, Caleb en Mohamed

Tekening 1 (+ foto 1 & 2): Op een dag in een zonnig bos speelden twee beste vrienden buiten. Bijtje en Wolfje gooiden de bal heen en weer.

Tekening 2 (+ foto 3 & 4): Opeens wilde Bijtje de bal pakken, maar belandde per ongeluk met zijn angel op het gezicht van Wolfje. Zo’n grote bult op zijn gezicht had nog nooit iemand gezien! Overstuur als Bijtje was, prikte ze daarbij nog eens in haar eigen gezicht. Ze weenden tranen met tuiten.

Tekening 3 (+ foto 5 & 6 & 7): Gelukkig was Jimmie Duppelsteen niet ver weg. Hij begon aan zijn zondagse wandeling door het prachtige bos, maar had zich een ander stapje in de wereld ingebeeld toen hij de twee diertjes zo overstuur in het rond zag lopen. Al snel schoot hij te hulp. Zonder twijfelen belde hij dokter Fons op. De slimste mens die hij kende! Dokter Fons had vast en zeker een plan, dat moest haast wel!

Tekening 4 (+ foto 8 & 9 & 10): Als de bliksem snelde het drietal naar onze rots in de branding dankzij Tractor Tom. Dokter Fons had een druk programma, maar zag al snel de urgentie van het voorval. Hij besloot meteen om een plaatsje voor hen vrij te maken. Dat vond hij zijn plicht, indien het een noodgeval was. De twee jammerende diertjes gingen op de tafel liggen. Ze waren blij dat iemand hen van die verschrikkelijk dikke bult kon afhelpen … Tenminste tot ze zagen wat dokter Fons van plan was! Hij haalde een gigantische spuit boven en ging hen een tweede prikje geven. “NOOIT!!”, schreeuwden Wolfje en Bijtje in koor, maar de dokter had zijn spuit al geplant in de poep van beide diertjes. Voordat ze het goed en wel beseften, ging de pijn over en konden ze weer spelen met elkaar. Wat was me dat voor een dag!

Eind goed, al goed gelukkig.

Tenslotte wil ik al de leerlingen bedanken voor hun prachtige acteerprestaties, eindeloze inspiratie, geniale tekenkunsten en creativiteit. De kinderen die als achtergrond (bomen, figuranten …) dienden, hebben vooral het plot bedacht en hebben veel getekend. Ze hebben dit fantastisch gedaan. Let vooral op de gelaatsuitdrukkingen op de foto’s! Ze hebben er hun hart en ziel in gestoken. Talenten gespot?

Schatten en vergelijken

Maandag, 16 oktober: Schatten en vergelijken. Meten met natuurlijke maten
De leerlingen vergeleken de inhouden van verschillende glazen/bokalen/bekers met elkaar. Hoeveel water kan er in zo’n voorwerp? Waar kan het meeste/minste water in? Hoe komt dit? Eerst deden we een schatting, daarna gingen we empirisch te werk.
Naar het einde van de les toe, deed Siebe een ontdekking. Als je je vinger in één van de glazen stak, werd die sterk uitvergroot. De meester was hier zo verbaasd over dat we besloten om allemaal onze vinger erin te steken, met veel gelach en verbazing tot gevolg. Toples dankzij het enthousiasme en de inventiviteit van onze leerlingen!

Letter ‘B’

Maandag, 23 oktober: We leerden vandaag weer een nieuwe letter bij, namelijk de letter ‘b’. Een leerling maakte de opmerking dat wanneer je de ‘b’ omdraaide, je een letter bekwam die we nog niet geleerd hebben (‘d’). Dat niet alleen, wanneer je de ‘b’ op zijn kop houdt, krijg je nog een andere letter die we al wel geleerd hebben (‘p’)! Daarom moesten we ons ontdoen van deze verwarring. We leerden voor eens en voor altijd naar waar onze buik moest staan wanneer we de letter ‘b’ lazen, alhoewel herhaling nooit kwaad kan. 😉

Halloweenfeestje L1 en L6

Vrijdag, 27 oktober: Halloweenfeestje met L1A, L1B en L6 met special thanks voor de mama van Aisha die deze geweldig mooie Halloweentaart maakte waar de drie leerjaren van gesmuld hebben!

12 fonkelende sterretjes

Vanaf nu komen we in stijl binnen in ons gezellig klasje! Twaalf fonkelende sterretjes die het verdienen om in de verf gezet te worden, letterlijk en figuurlijk! We kleurden onze playstation (jongens) en onze theaterzaal (meisjes) met de spotlights gelicht op de grote ster, in! Met grote trots plakten we onze leuke foto’s/kunstwerkjes op de deur zodat voortaan niemand meer twijfelt over wie in L1B zit! Ze hebben zich al zo ingezet vanaf het begin van het schooljaar. Ik ben apetrots! Natuurlijk krijgt Carlos nog een welverdiend plaatsje op onze deur omdat we hem niet zomaar gaan vergeten nu hij uit onze klas is. Uit het oog, maar niet uit het hart zoals we zeggen! Ik heb horen vertellen van een juf op zijn nieuwe school dat hij bijna elke dag nog aan ons denkt. We beschouwen hem dan ook nog zeker en vast als een volwaardig lid van ons klasje!

Verjaardag Mohamed

Mohamed verjaarde 6 september al! Onze eerste jarige werd in de bloemetjes gezet. Zo werd er stevig voor hem gezongen en kreeg hij een mooie gouden kroon met zijn naam mee naar huis. Hij werd al 6 jaar! Proficiat!!!

Verjaardag Keano

Aangezien Keano in een weekend verjaarde, en we dan niet naar school komen, vierden we zijn verjaardag gewoon maandag, 25 september! Hij had lekkere zelfgebakken wafels bij waar we van mochten smullen! Hmmmmmmm …

Verjaardag Faris

Dinsdag, 26 september: We vierden niet één, maar twee verjaardagen deze week. Ook Faris werd weer een jaartje ouder! Hij had lekkere koekjes bij waar we van smulden!

Uitstap Prinsenpark

Donderdag, 28 september: Vandaag mochten we, mits de dankbare hulp van verscheidene ouders en grootouders, vandaag een uitstapje maken naar het Prinsenpark in Retie. Een volledige dag konden we genieten van talloze leerrijke ervaringen en handige tips en informatie die onze algemene kennis weer wat heeft bijgeschaafd.

‘s Morgens: We splitsten de drie klassen in twee groepen. L1A + enkele leerlingen van L2 en L1B + enkele leerlingen van L2. De twee groepen kregen elk een fantastische begeleider toegewezen die ons wegwijs maakte in het bos.

Eerst werd onze groep nogmaals in twee verdeeld. We verstopten elk een knuffeltje in het bos waarna we het knuffeltje van de andere groep moesten terugvinden. Het was niet gemakkelijk, maar dankzij de witte stenen (à la Hans en Grietje met de broodkruimels) die de groep achterliet, zijn we er toch in geslaagd om de knuffels op te sporen. Ook Renke had geluk want er kwam een lieveheersbeestje aangevlogen en het landde recht op haar vinger!

Daarna trokken we erop uit in het bos. Daar zagen we talloze diertjes. Van kevers tot spinnen, lieveheersbeestjes en zelfs tientallen kikkers! Lou had het geluk een kikkertje zelfs op te pakken. We hebben er een dus van dichtbij kunnen zien. Ze hadden zelfs een band opgebouwd want toen Lou hem wou neerzetten, bleef hij nog even zitten!

Op een gegeven moment zagen we een klein veldje waar we konden verspringen. Hoe ver we sprongen, zagen we aan het diertje dat op de boomstam stond. Sommigen konden zo ver als een sprinkhaan springen, anderen geraakten tot de kikker, maar als je zo ver als een haas wou springen, moest je echt wel springbonen gegeten hebben.

Niet alleen dieren, maar ook spinnenwebben, hollen van konijnen, kastanjes, bolsters en paddenstoelen kregen we te zien op ons pad. We kregen zelfs spiegeltjes die we onder de paddenstoelen mochten houden zodat we hun sporen zagen.

Nadien speelden we nog een aantal spelletjes en zochten we ook nog puzzelstukjes die onderdeel uitmaakten van een grote foto! Dit moesten we vinden a.d.h.v. een kompas. De leerlingen konden aardig werken met het kompas! Ze hielpen elkaar en hadden vooral goede speurneuzen want de zakjes met de puzzelstukjes lagen mooi verdoken onder het bladerdek.

Al bij al was het een topdag! We hebben heel veel dingen bijgeleerd!

Cupcakes Aïsha

Vandaag bracht Aïsha lekkere cupcakes mee voor meester Stijn! De leerlingen waren zo aan het watertanden dat ik het niet over mijn hart kreeg om deze alleen te verorberen. ‘Sharing is caring’ zoals ze in het Verenigd Koninkrijk zouden zeggen. Iedereen heeft twee stukjes van de cupcake gekregen. We hebben het eerlijk verdeeld. Bedankt, Aïsha! Ik denk dat we allemaal konden zeggen dat ze OVERHEERLIJK waren!

Uitstap Kabouterbos in Kasterlee

Vandaag gingen we naar het kabouterbos in Kasterlee. Daar keken we rond wat we allemaal in het bos konden vinden. Met alles dat we vonden, zijn we erin geslaagd om een prachtig kunstwerk te maken. Proficiat aan de jongens en meisjes!!!

Kastanjes van Lou

We hadden het geluk vandaag dat Lou naar het bos was geweest. Hij heeft een heleboel kastanjes meegenomen naar school. Aangezien we een leuke uitstap naar het kabouterbos erop hebben zitten waar we mooie kunstwerkjes gemaakt hebben, konden we er dankzij de kastanjes van Lou een vervolg aan breien op onze speelplaats! Een leuk tussendoortje als beloning voor het harde werk dat we altijd realiseren in ons klasje!

Uitstap fruitboer Jos in Stelen

Onze uitstap naar ‘Fruitboer Jos’ in Stelen bleek een enorm succes te zijn! Daar leerden we onder andere over de seizoenen, boomgaarden en vogels die op bezoek komen!

Omdat we het heel lief vroegen, mochten we mee in het treintje met Jos himself als machinist! Wat een ervaring was dat!

Op het einde kregen we allemaal een verse sappige appel en versgeperst appelsap. Achteraf mochten we nog heel even in de speeltuin spelen, vlakbij de fruitboer aangezien we toch maar moesten wachten op de bus die ons ‘s middags weer aan onze school afzette. Zoals je ziet op de foto’s, was het toch een vermoeiende uitstap, is het niet, Yeshi? 😉

Dag van de leerkracht

Vandaag kreeg de meester een (wel heel grote) pluim van Aïsha om op zijn hoed te steken. Ze had er ook nog een heel lief kaartje aan vastgemaakt waar op stond ‘Supermeester’. Bedankt, Aïsha!

Het splinternieuwe ‘taalhoekje’

Lou en Lorens zijn samen woordjes aan het hakken en plakken in ons splinternieuwe ‘taalhoekje’. Hier spelen de leerlingen samen met de leerrijke spelletjes nadat ze gewerkt hebben. Bij dit spelletje zie je een tekening, je probeert het woordje te hakken, daarna plak je het en kijk je na of je het juist hebt.

Ook een leeshoek en rekenhoek zijn in onze klas geïnstalleerd!

Het leukste meisjesboek

We leerden vandaag van ‘Het leukste meisjesboek’ in onze klas hoe we het best op een foto staan. Dit zijn tussendoortjes die we tussen onze lessen in plannen. Zo vertelde het boek onder andere dat we het best op een foto staan wanneer we het natuurlijkst kijken (wanneer we dus niet weten of ons niet focussen op het feit dat iemand een foto van ons neemt). Na de tips volgde uiteraard een kleine demonstratie.

Volgende keer neuzen we in ‘Het leukste jongensboek’ voor een nuttige tip. Dan is het aan de jongens om ons iets bij te leren. Meisjes, houd je maar vast!

Rekenles ‘meten’

Vandaag ging ons rekenlesje over meten. We leerden dat we wel kunnen zeggen dat de meester groter is dan eender welke leerling van de klas, maar wanneer we twee leerlingen gingen vergelijken waar we niet op het eerste zicht zagen wie het grootst was, moesten we anders te werk gaan dan conclusies trekken op het zicht. We hebben Keano en Lou met hun ruggen tegen elkaar gezet. Toen bleek dat Lou toch de grootste leerling van de klas blijft (was in de kleuterschool ook al). Maar wat als we nu wilden weten of de loodzware kast of een schoolbank het grootst was? Die konden we natuurlijk niet zomaar tegen elkaar verschuiven. We besloten dat we moesten meten (met bv. een meetlat). Er stonden allerlei vreemde getalletjes op dus kregen de leerlingen een lint van de meester. Zo gingen ze allerlei voorwerpen in de klas meten en vertelden ze achteraf wat het grootste was dat ze gemeten hadden.

Eerste infoavond voor de ouders

Het klasje staat klaar om de ouders van de leerlingen van L1B te ontvangen!

De meikever

Aïsha kwam vandaag enthousiast een potje afgeven aan mij. In dat potje zaten wat takken en blaadjes, maar als je heel goed keek, zag je iets bewegen. Een meikevertje kroop op en neer. We lieten de kever in de klas voorzichtig rondgaan en bespraken we onder andere de kleur van de kever en zijn dekschilden.

Afscheid Carlos

Vandaag was het de laatste schooldag in ‘t Kompas in Geel voor onze vriend Carlos. Hij werd genoodzaakt naar een andere school te gaan wegens moeilijkheden met het vervoer van en naar onze school. Met tranen in de ogen wandelde hij voor de laatste keer door onze schoolpoort. We gaan hem echt missen in ons klasje. Ondertussen hoorde ik van een leerkracht op zijn nieuwe school dat hij het goed stelt, maar ons nog wel verschrikkelijk mist. We hebben speciaal voor Carlos een foto met heel het eerste leerjaar op, afgegeven aan hem. We hebben onze namen met allerlei verschillende kleuren op de achterkant geschreven en hem nog eens een dikke knuffel gegeven. Nu is hij naar een andere school, maar onze leerlingen weten dat dit niet betekent dat ze Carlos nooit meer zullen zien.
Op Carlos zijn verjaardag gaan we ook een tekening van ons allen naar hem versturen, maar niks verklappen!

1 september: een nieuw begin

We begonnen samen aan ons nieuw avontuur. De leerlingen speelden samen basketbal, gooiden ballen naar elkaar, beklommen samen de klimmuur … Ze blonken ook individueel uit op de turnpalen en speelden met allerlei materialen (van diabolo tot bowlingbal). De schoolpoort was bovendien nog extra versierd zodat de leerlingen zich echt wel welkom voelden en het eerste leerjaar als de VIP’s van VBS Kompas de school betraden!
Ook was er nog even tijd om spelletjes als ‘vier op een rij’ te spelen en allerlei acrobatische toeren uit te halen. Kortom, we begonnen het schooljaar met een geweldige en beweeglijke dag! Dit snakt naar meer …

Permanent link to this article: http://www.vbskompas.be/fotogalerij-1ste-leerjaar-b-vbs-kompas-afdeling-centrum/